Bartłomiej (l.37), Wrocław

Zaloguj się, aby wysłać wiadomość.

Jeżeli nie masz jeszcze konta Zarejestruj się.

(w 10 sekund przez e-mail, Facebook lub GMail)

Anuluj

Zaloguj się, Aby podarować prezent musisz się

Jeżeli nie masz jeszcze konta Zarejestruj się.

(w 10 sekund przez e-mail, Facebook lub GMail)

Anuluj

Aby dodać do ulubionych musisz się zalogować.

Jeżeli nie masz jeszcze konta Zarejestruj się.

Anuluj

Zaloguj się, aby zablokować użytkownika

Jeżeli nie masz jeszcze konta Zarejestruj się.

(w 10 sekund przez e-mail, Facebook lub GMail)

Anuluj

Zaloguj się, aby dodać do ulubionych

Jeżeli nie masz jeszcze konta Zarejestruj się.

(w 10 sekund przez e-mail, Facebook lub GMail)

Anuluj

Zaloguj się, aby wysłać wiadomość.

Jeżeli nie masz jeszcze konta Zarejestruj się.

(w 10 sekund przez e-mail, Facebook lub GMail)

Anuluj
 
Padova, Basilica Sant'Antonio, 14.08.2009.


Aparat: NIKON
Model: E8700
Przysłona: f/8.0
Ogniskowa: 8.9mm
Naświetlanie: 10/1250
ISO: 50

Dedykacja dla forewer: Padova, Basilica Sant'Antonio, 14.08.2009.
2017.07.25 14:58

Album: Padua and Verona 2009
Kategoria : architektura

Bazylika znana większości mieszkańców Padwy pod skróconym wezwaniem del Santo jest jednym w najpotężniejszych kościołów na świecie, a w skali rocznej odwiedza ją ponad 6,5 miliona pielgrzymów, którzy uczynili z Bazyliki Antoniańskiej jedno z najbardziej czczonych sanktuariów świata chrześcijańskiego. Omawiany kościół nie ma co prawda statusu katedry, jakkolwiek cześć oddawana temu miejscu wynika ponad wszelką wątpliwość z faktu przechowywania we wnętrzu relikwii św. Antoniego Padewskiego oraz obecności nagrobka tegoż świętego.

Znajdującą się przed bazyliką Piazza del Santo zdobi brązowy pomnik konny kondotiera Erasmo da Narni zwanego Gattamelata, dłuta Donatella. Tenże Donatello był również autorem brązowych rzeźb (krucyfiksu, posągów oraz rozmaitej wielkości reliefów), które w XIX w. Camillo Boito zmontował w ołtarz główny.

Kościół został podwyższony do rangi bazyliki papieskiej. Zgodnie z postanowieniami Paktów Laterańskich prawo własności i administracji całego zespołu budynków kościoła i klasztoru przyznano Stolicy Apostolskiej, jakkolwiek część terytorium, na którym stoi bazylika administruje państwo. Sprawy duszpasterskie oraz administracyjne związane z padewską bazyliką Sant'Antonio reguluje konstytucja apostolska Memorias Sanctorum, autorstwa papieża Jana Pawła II, definiująca zadania oraz stosunki pomiędzy delegacją papieską, zakonem franciszkanów oraz tak zwaną Veneranda Arca di Sant'Antonio, instytucją, która od 1396 r. nieprzerwanie odpowiada za rozbudowę, ozdobę i konserwację Kompleksu Antoniańskiego. Przylegający do bazyliki zespół klasztorny należy do franciszkanów Braci Mniejszych.

Zgodnie z tradycją, wysoce rozpowszechnioną od późnego średniowiecza do XVIII w., jakkolwiek nie popartą dowodami źródłowymi ani archeologicznymi, na miejscu bazyliki w okresie antyku wznosiła się świątynia Junony, w której mieszkańcy starożytnej Padwy składali trofea zdobyte podczas działań wojennych.

W średniowieczu, na tym samym miejscu, wtenczas poza murami miasta, stał niewielki kościół Santa Maria Mater Domini, należący do zakonu minorytów. Właśnie tu przebywał przez krótki czas św. Antoni pomiędzy 1229 r. i majem 1231 r. Obok kościółka wybudowano w 1229 r. klasztor franciszkański, być może z inicjatywy samego św. Antoniego Padewskiego. Kiedy franciszkański święty zmarł 13 czerwca 1231 r. pod Arcella, wioską położoną na północ od Padwy, jego zwłoki złożono w kościółku Santa Maria Mater Domini i tam też został on zgodnie ze swoim życzeniem pochowany.

Niedługo potem odnotowano bardzo wiele cudów dokonanych przy jego grobowcu i zaczęli ściągać do kościółka coraz liczniejsi pielgrzymi, początkowo z pobliskich ulic, a niebawem nawet spoza Alp. Rozmaici przedstawiciele społeczeństwa średniowiecznej Padwy (mieszczaństwo, biskup, profesorowie Uniwersytetu Padewskiego, zakony oraz prosty lud) występowali z coraz liczniejszymi prośbami o wyniesienie Antoniego Padewskiego na ołtarze. Proces kanonizacji trwał bardzo krótko: dnia 30 maja 1232 r. w katedrze w Spoleto papież Grzegorz IX ogłosił do świętym. Zatem w roku śmierci św. Antoniego zadecydowano o rozebraniu kościółka Santa Maria Mater Domini i zastąpieniu go nowym, znacznie większym, odpowiadającym potrzebie przyjmowania dużej ilości pielgrzymów. Dawny kościółek nie został całkowicie wyburzony, lecz częściowo wykorzystany na materiał do budowy potężnej bazyliki, a częściowo „wchłonięty” w kompleks nowych budowli jako kaplica Madonna Mora.

Budowa bazyliki przeciągnęła się aż do 1310 r., jakkolwiek przekształcenia w strukturze kościoła miały miejsce także w XV w., zwłaszcza po pożarze i w jego następstwie zawaleniu się dzwonnicy w 1394 r. Prace budowlane podjęte w okresie Quattrocenta obejmowały podwyższenie obejścia prezbiterium oraz przebudowę chóru i wybudowanie nowej przegrody dzielącej chór od przestrzeni korpusu nawowego. W latach 1464-1467 nad wyposażeniem wnętrza kościoła współpracował rzeźbiarz wenecki Pietro Lombardo, który odkuł między innymi pomnik nagrobny Antonio Roselli’ego (1464) oraz płytę nagrobną Jacopo Pavini’ego (1467) – oba dzieła reprezentujące wczesny renesans Kraju Lagun. W czasie wojny z państwami Ligi w Cambrai (1509), Padwa znalazła się w centrum areny działań militarnych, a bazylika miała nieszczęście znaleźć się w bliskim sąsiedztwie fortyfikacji, w wyniku czego padała niejednokrotnie ofiarą ognia artyleryjskiego ze strony wojsk Serenissimy oraz działających w odwecie wojsk cesarskich.

Na przestrzeni XX w. kaplice boczne kościoła ozdobiono na nowo dekoracjami freskowymi, które uległy rozległym zniszczeniom, zarówno na skutek zaniedbania, jak i pod działaniem czasu.

29 maja 2012 r. bazylika Sant’Antonio ucierpiała na skutek jednego ze wstrząsów podczas trzęsienia ziemi, które dotknęło terytorium Emilii-Romagni. W wyniku katastrofy zniszczone zostały 3 m2 dekoracji freskowych, których szczątki pieczołowicie zabezpieczono i oddano pod kuratelę samego włoskiego Ministerstwa Kultury. Zabezpieczono również całe obejście prezbiterium, dla zapewnienia bezpieczeństwa przybywającym do bazyliki pątnikom.

Bryła padewskiej bazyliki San’tAntonio odznacza się perfekcyjną harmonią rozmaitych stylów w architekturze: o ile fasada w przeważającej mierze reprezentuje romanizm, kościół posiada również gotyckie przypory, które, co ciekawe, nie tylko odciążają mury zewnętrzne budowli, ale także podtrzymują kopuły o zdecydowanie bizantyjskim charakterze, zapewne inspirowanym architekturą pobliskiej Wenecji; z kolei dwie bliźniacze dzwonnice reprezentują stylistykę na tyle orientalizującą, że dadzą się śmiało porównać do minaretów. Wszystkich kopuł na bazylice jest osiem, a przypominające minarety wieże pną się do wysokości 68 m.

Przylegający do bazyliki klasztor kryje w sobie liczne pomniki nagrobne, głównie naukowców związanych z Uniwersytetem Padewskim. Wymienić wśród nich można Bonjacopo Sanvito czy Raniero Arsendi’ego.

Fasada wznosi się na wysokość około 28 m, a jej szerokość wynosi około 37 m. Akcentuje ją pięć monumentalnych arkad, środkową wieńczy nisza ze statuą św. Antoniego Padewskiego, a poniżej znajduje się portal główny. W tympanonie portalu mieści się kopia malowidła ściennego, pędzla Nicola Lochoffa, według fresku Andrea Mantegni, obrazującego Św. św. Antoniego z Padwy i Bernardyna ze Sieny, adorujących monogram Chrystusa. Oryginał malowidła ściennego przechowywany jest w pobliskim klasztorze Franciszkanów. We wspomnianej wyżej niszy statua św. Antoniego Padewskiego jest również kopią, wykonaną w 1940 r. przez Napoleone Martinuzzi’ego, według oryginału z okresu Trecenta, dłuta mistrza Rinaldo di Francia. Oryginalny posąg, ogromnie zniszczony przez czas i czynniki atmosferyczne, przechowywany jest w Museo Antoniano.

Do wnętrza kościoła prowadzą trzy pary drzwi brązowych, odlanych według projektu rysunkowego wcześniej wspomnianego rzeźbiarza Camillo Boito (1895).

       Dawny dziedziniec przykościelny zaadaptowany był przez liczne wieki jako cmentarz i do czasów dzisiejszych zachowały się na nim nagrobki, na przykład pochodzący z 1497 r. pomnik prawnika Antonio Orsato.

Oceń i poleć wpis:

 
82
Zamknij

Zaloguj się, aby ocenić ten wpis.

Jeżeli nie masz jeszcze konta, Zarejestruj się

(w 10 sekund przez e-mail, Facebook lub GMail)

Zaloguj się, aby dodać to zdjęcie do ulubionych.

Jeżeli nie masz jeszcze konta, Zarejestruj się

(w 10 sekund przez e-mail, Facebook lub GMail)

Zaloguj się, aby zaproponować to zdjęcie do wyróżnienia.

Jeżeli nie masz jeszcze konta, Zarejestruj się

(w 10 sekund przez e-mail, Facebook lub GMail)

Więcej  

Poleć

Poleć to zdjęcie znajomym

Padova, Basilica Sant<br />9;Antonio, 14.08.2009. :: Bazylika znana większości<br /> mieszkańców Padwy pod sk<br />róconym wezwaniem del San<br />to jest jednym w naj

Podaj swój adres e-mail

Podaj adresy e-mail znajomych

Napisz wiadomość

Przepisz kod z obrazka:

Anuluj

 

Link do wpisu
Poleć na forum
Wyślij e-mailem Dodaj do Facebook Dodaj do Google plus Dodaj do Pinterest Dodaj do twitter wykop
Zamknij
Google
 
0
Facebook
 
0
Użytkownik italus chce wiedzieć kto komentuje. Żeby zostawić komentarz Zaloguj się lub Załóż konto zupełnie za darmo!
Starsze komentarze

Galeria autora

Melitaea trivia (?), 8.06<br />.2017, Parco naturale dei<br /> Colli Berici, Veneto, Wł<br />ochy.
2 dni temu
Veneto, Parco naturale de<br />i Colli Berici, 8.06.2017<br />.
4 dni temu
Campiglia dei Berici (pro<br />v. Vicenza), Villa Repeta<br />, Sala affrescata, 7.06.2<br />017.
5 dni temu
Campiglia dei Berici (pro<br />v. Vicenza), Villa Repeta<br />, 7.06.2017.
7 dni temu
Vancimuglio (prov. Vicenz<br />a), Villa Chiericati, 7.0<br />6.2017.
8 dni temu
Lugo di Vicenza, Villa Pi<br />ovene, 6.06.2017.
9 dni temu
wszystkie

Ulubione blogi

Zaloguj się, aby wysłać wiadomość.

Jeżeli nie masz jeszcze konta Zarejestruj się.

(w 10 sekund przez e-mail, Facebook lub GMail)

Anuluj

Zaloguj się, Aby podarować prezent musisz się

Jeżeli nie masz jeszcze konta Zarejestruj się.

(w 10 sekund przez e-mail, Facebook lub GMail)

Anuluj

Aby dodać do ulubionych musisz się zalogować.

Jeżeli nie masz jeszcze konta Zarejestruj się.

Anuluj

Zaloguj się, aby zablokować użytkownika

Jeżeli nie masz jeszcze konta Zarejestruj się.

(w 10 sekund przez e-mail, Facebook lub GMail)

Anuluj

Zaloguj się, aby dodać do ulubionych

Jeżeli nie masz jeszcze konta Zarejestruj się.

(w 10 sekund przez e-mail, Facebook lub GMail)

Anuluj

Zaloguj się, aby wysłać wiadomość.

Jeżeli nie masz jeszcze konta Zarejestruj się.

(w 10 sekund przez e-mail, Facebook lub GMail)

Anuluj
rozwiń ▼