Bartłomiej (l.37), Wrocław

Zaloguj się, aby wysłać wiadomość.

Jeżeli nie masz jeszcze konta Zarejestruj się.

(w 10 sekund przez e-mail, Facebook lub GMail)

Anuluj

Zaloguj się, Aby podarować prezent musisz się

Jeżeli nie masz jeszcze konta Zarejestruj się.

(w 10 sekund przez e-mail, Facebook lub GMail)

Anuluj

Aby dodać do ulubionych musisz się zalogować.

Jeżeli nie masz jeszcze konta Zarejestruj się.

Anuluj

Zaloguj się, aby zablokować użytkownika

Jeżeli nie masz jeszcze konta Zarejestruj się.

(w 10 sekund przez e-mail, Facebook lub GMail)

Anuluj

Zaloguj się, aby dodać do ulubionych

Jeżeli nie masz jeszcze konta Zarejestruj się.

(w 10 sekund przez e-mail, Facebook lub GMail)

Anuluj

Zaloguj się, aby wysłać wiadomość.

Jeżeli nie masz jeszcze konta Zarejestruj się.

(w 10 sekund przez e-mail, Facebook lub GMail)

Anuluj
 
Diviš z Litoměřic (?), Křídlový oltář Navštívení Panny Marie, kolem 1526, Kutná Hora, Kostel Panny Marie na Námětí, 31.08.2008.


Aparat: NIKON
Model: E8700
Przysłona: f/3.0
Ogniskowa: 11.6mm
Naświetlanie: 10/40
ISO: 400

poprzedni następny
pokaz slajdów

Dedykacja dla szczepko-i-tonko: Diviš z Litoměřic (?), Křídlový oltář Navštívení Panny Marie, kolem 1526, Kutná Hora, Kostel Panny Marie na Námětí, 31.08.2008.
2017.04.22 18:03

Album: Florence, via Czech Republic & Austria 2008
Kategoria : inne

Poliptyk Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny, znajdujący się w nawie północnej Kościoła Mariackiego "na Hałdzie" w Kutnej Horze stanowi świadectwo inspiracji grafiką Albrechta Dürera, jakkolwiek pod względem stylistycznym da się w nim również zauważyć pokrewieństwo wobec dzieł malarskich z kręgu Dürerowskiego. Badacze starszej generacji, a wśród nich między innymi Jaroslav Pešina byli zdania, iż twórca retabulum ołtarzowego przez określony czas kształcił się w pracowni wybitnego norymberskiego malarza z kręgu Albrechta Dürera, mianowicie Hansa Suessa z Kulmbachu lub jego rówieśnika Wolfa Trauta (por. Pešina 1958). Obraz środkowy ołtarza kutnohorskiego, datowanego na czas około 1526 r., przedstawiający Nawiedzenie Najświętszej Marii Panny, pod względem ikonograficznym oparty jest na drzeworycie Albrechta Dürera B 84, z cyklu Życie Marii (por. Dürer 1921; Dürer 2002). Dürerowski wzór graficzny zapewne służył czeskiemu malarzowi jako źródło dla kompozycji sceny. Wśród różnic dzielących sztych Dürerowski i obraz środkowy poliptyku kutnohorskiego na uwagę zasługuje zwłaszcza pominięcie w tym ostatnim dziele trzech dysputujących niewiast, zobrazowanych nieopodal gęstwiny drzew w prawym dolnym rogu grafiki Dürera. Stosunek czeskiego malarza do wykorzystanego przezeń wzoru graficznego jawi się jednakowoż jako nader twórczy. W porównaniu z pierwowzorem Dürerowskim w dziele artysty kutnohorskiego  widać położenie większego nacisku na głębię krajobrazowego tła, między innymi dzięki użyciu bogatej palety barw oraz perspektywy powietrznej. W podobnej przestrzeni pejzażowej umieszczono dwie sceny z życia św. Jana Chrzciciela na awersach skrzydeł Ołtarza Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny z Kutnej Hory. Sposób obrazowania pejzażu wykazuje bliskie pokrewieństwo wobec malarskich dzieł uczniów Albrechta Dürera. Na przykład wysokie, smukłe drzewa z gęstym, oddanym szybkimi pociągnięciami pędzla listowiem, w jasnych i ciemnych tonach zieleni, a także niebo oddane głębokimi odcieniami błękitu dobitnie świadczą o znajomości niektórych dzieł malarskich Wolfa Trauta, jeśli wymienić obraz środkowy Ołtarza Świętej Rodziny zwanego również Ołtarzem Artelshofena, pochodzącego z kościoła p.w. św. Wawrzyńca w Norymberdze (1514, dziś w Bayerisches Nationalmuseum w Monachium, zob. Strieder 1993). Miękki, głęboki modelunek szat postaci, urwiska skalne w odcieniach brązu, a także zamknięcie poszczególnych kwater skrzydeł retabulum złoconymi ornamentami w formie baldachimów wydają się być świadectwami inspiracji obrazami Hansa Suessa z Kulmbachu, z cyklu poświęconego życiu Apostołów św. św. Piotra i Pawła, należącego do szafiastego poliptyku rzeźbiarsko-malarskiego, pierwotnie przeznaczonego dla kościoła farnego w Erlangen-Bruck (dziś w Galleria degli Uffizi we Florencji, zob. Die Uffizien 1993; na temat pochodzenia i dawnego wyglądu poliptyku por. May 1989; Löhr 1995). Inna jest jednak u malarza poliptyku z Kutnej Hory paleta barw. U artysty norymberskiego i czeskiego występują wprawdzie głębokie tony kolorów, u Kulmbacha jednak przeważają barwy ciepłe i „słodkie“ (od których pochodzi jego pseudonim Suess), z kolei malarz poliptyku kutnohorskiego użył nieco chłodniejszej gamy barwnej, co ponownie nakazuje poszukiwać inspiracji w malarstwie Wolfa Trauta (jako przykład przywołać można Chrzest Chrystusa w Jordanie, obraz środkowy Ołtarza św. Jana Chrzciciela z dawnego kościoła klasztornego w Heilbronn, 1516-1517, Germanisches Nationalmuseum, Norymberga, zob. Strieder 1993). Wydaje się więc oczywistym, iż poliptyk Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny z Kutnej Hory to dzieło wysoce postępowe, którego innowacyjność wynikała głównie z intensywnej recepcji wczesnorenesansowego malarstwa norymberskiego, niemal całkowicie pozbawionej zbytecznego upraszczania wzorów. Ze względu na bliskie pokrewieństwo stylu scen narracyjnych na awersach skrzydeł retabulum kutnohorskiego z wymienionymi wyżej dziełami ze środowiska Norymbergii można hipotetycznie założyć bezpośredni kontakt malarza czeskiego z twórczością Hansa Suessa z Kulmbachu lub Wolfa Trauta. Mistrz Diviš z Litoměřic, któremu przypisuje się autorstwo omawianego poliptyku kutnohorskiego, znany również jako iluminator ksiąg, odnotowany jest jako mieszkaniec Kutnej Hory w latach 1525-1529 (por. np. Leminger 1926; Toman 1947; Knedlík 2001). Na tematu pobytu malarza w Norymberdze nie odnaleziono dotąd żadnych dowodów źródłowych. Pozostaje więc pytaniem otwartym, czy był on przez określony czas kształcony w warsztacie któregokolwiek ze wspomnianych malarzy norymberskich.

 

Lit.: Dürer 1921, tab. 9; Leminger 1926, s. 231; Toman 1947, s. 115; Pešina 1958, s. 49; May 1989, s. 154-160, zwł. s. 156, 402; Die Uffizien 1993, s. 200, nr 1, tab. I B; Strieder 1993, s. 149, 151; Löhr 1995, s. 28-30; Knedlík 2001, s. 39; Dürer 2002, s. 246-248, nr 174.

Oceń i poleć wpis:

 
82
Zamknij

Zaloguj się, aby ocenić ten wpis.

Jeżeli nie masz jeszcze konta, Zarejestruj się

(w 10 sekund przez e-mail, Facebook lub GMail)

Zaloguj się, aby dodać to zdjęcie do ulubionych.

Jeżeli nie masz jeszcze konta, Zarejestruj się

(w 10 sekund przez e-mail, Facebook lub GMail)

Zaloguj się, aby zaproponować to zdjęcie do wyróżnienia.

Jeżeli nie masz jeszcze konta, Zarejestruj się

(w 10 sekund przez e-mail, Facebook lub GMail)

Więcej  

Poleć

Poleć to zdjęcie znajomym

Diviš z Litoměřic (?), Kř<br />ídlový oltář Navštívení P<br />anny Marie, kolem 1526, K<br />utná Hora, Kostel Panny M<br />arie na Námětí, 31.08.200<br />8. :: Poliptyk Nawiedzenia Najś<br />więtszej Marii Panny, zna<br />jdujący się w nawie półno<br />cnej Kościoła Mar

Podaj swój adres e-mail

Podaj adresy e-mail znajomych

Napisz wiadomość

Przepisz kod z obrazka:

Anuluj

 

Link do wpisu
Poleć na forum
Wyślij e-mailem Dodaj do Facebook Dodaj do Google plus Dodaj do Pinterest Dodaj do twitter wykop
Zamknij
Google
 
1
Facebook
 
0

Najwyżej oceniony komentarz:

5 miesięcy temu
A niebawem się dowiesz, na czym polega artyzm tego dzieła, jak również o jego zewnętrznych źródłach inspiracji - w malarstwie i grafice krajów niemieckich:))
Użytkownik italus chce wiedzieć kto komentuje. Żeby zostawić komentarz Zaloguj się lub Załóż konto zupełnie za darmo!
Starsze komentarze

Galeria autora

Zádielska tiesňava (Zádie<br />lska dolina, Zádielsky ka<br />ňon), 2.06.2017.
16 godzin temu
Moldava nad Bodvou, 2.06.<br />2017.
1 dzień temu
Košice, Univerzitná nemoc<br />nica Louisa Pasteura, 2.0<br />6.2017.
2 dni temu
Jovice, Pamätník a dom On<br />dreja Cházára (1745-1816)<br />, 1.06.2017.
7 dni temu
Melitaea phoebe - przepla<br />tka febe, 1.06.2017, Sili<br />cká Planina, Gemer, Słowa<br />cja.
9 dni temu
Boloria (Clossiana) euphr<br />osyne - dostojka eufrozyn<br />a, 1.06.2017, Silická Pla<br />nina, Gemer, Słowacja.
10 dni temu
wszystkie

Ulubione blogi

Zaloguj się, aby wysłać wiadomość.

Jeżeli nie masz jeszcze konta Zarejestruj się.

(w 10 sekund przez e-mail, Facebook lub GMail)

Anuluj

Zaloguj się, Aby podarować prezent musisz się

Jeżeli nie masz jeszcze konta Zarejestruj się.

(w 10 sekund przez e-mail, Facebook lub GMail)

Anuluj

Aby dodać do ulubionych musisz się zalogować.

Jeżeli nie masz jeszcze konta Zarejestruj się.

Anuluj

Zaloguj się, aby zablokować użytkownika

Jeżeli nie masz jeszcze konta Zarejestruj się.

(w 10 sekund przez e-mail, Facebook lub GMail)

Anuluj

Zaloguj się, aby dodać do ulubionych

Jeżeli nie masz jeszcze konta Zarejestruj się.

(w 10 sekund przez e-mail, Facebook lub GMail)

Anuluj

Zaloguj się, aby wysłać wiadomość.

Jeżeli nie masz jeszcze konta Zarejestruj się.

(w 10 sekund przez e-mail, Facebook lub GMail)

Anuluj
rozwiń ▼